Trebamo jesti da živimo, a ne živjeti da jedemo - Socrates

Dobrodošli na Kuhar.ba

Kuhar.ba je bosansko-hercegovački, odnosno balkanski društveni portal posvećen ljubiteljima bosanske kuhinje, zdrave ishrane i domaćih recepata.

Zašto se besplatno učlaniti u društveni portal kuhar.ba?

  • Razmjena recepata
  • Druženje i stjecanje novih prijatelja
  • Učešće u nagradnim igrama

Već ste član? Prijavite se

Zaboravili ste šifru? Kliknite ovdje!

05.04.2012  Zdravlje

Sol nastaje kombinacijom dva minerala, natrija i hlorida, a konzumacija prevelike količine natrija povezuje se sa povećanim krvnim pritiskom. Mnoge osobe unose više natrija nego što je potrebno, zato što je prisutan u mnogim konzervansima i drugim sastojcima prerađene i pakovane hrane.

Stručnjaci predlažu konzumiranje ne više od 1500 do 2500 mg natrija dnevno, a ako često jedete prerađenu hranu, sigurno unosite mnogo više.

Kako izbjeći sol i natrij?

Sol se hiljadama godina koristi za poboljšanje okusa jelima, a danas se skoro na svakom stolu nalazi solnica i možda malo morske soli u jednom od kuhinjskih pretinaca.

Sol stvara problem zato što sadrži natrij i kao što je na početku teksta spomenuto, unosom veće količine natrija u organizam može se utjecati na povećanje krvnog pritiska, što predstavlja faktor rizika za kardiovaskularne bolesti.

Umanjivanjem količine natrija u ishrani može se pomoći održivosti zdravog i normalnog krvnog pritiska, a konzumacijom veće količine natrija može se dovesti do zadržavanja tekućine i nadutosti.

Iako je sol glavni izvor natrija, mnoge vrste prerađene hrane također sadrže visok nivo ovog minerala. Hrana u konzervama, smrznuta jela i mnoge grickalice sadrže ogromnu količinu natrija. Zato kontrolišite unos natrija u organizam, spustite solnicu na stol i čitajte naljepnice sa sastojcima na proizvodima koje kupujete za jelo.

Kuhinjsku sol možete zamijeniti nekim drugim začinima i biljem, pazeći pri tom da i ovi sastojci u sebi ne sadrže sol.

Osobe koje trebaju posebno ograničiti unos soli i natrija

Prema američkom vodiču za ishranu iz 2010. godine, dijabetičari, osobe sa visokim krvnim pritiskom, osobe sa oboljenjima bubrega i stariji od 51 godine, trebali bi ograničiti unos natrija u organizam, ne više od 1500 mg dnevno. Ograničenje za osobe koje se ne ubrajaju u navedene skupine ljudi je najviše 2300 mg.

Namirnice sa većom količinom natrija

Jedna kašikica soli sadrži oko 2300 mg natrija. Samo ¼ kašikice ima 580 mg, a prstohvat soli oko 150 mg. Natrij se većinom nalazi u margarinu ili maslacu, mlijeku, hljebu i nekim drugim osnovnim namirnicama.

Masna preređena hrana i salamureno, odnosno ručno usoljeno meso često imaju veoma visok nivvo natrija. Potražite ove sastojke na naljepnici: monosodium glutamat, prašak za pecivo, sodu bikarbonu, dinatrij fosfat, natrijev alginat, natrijev nitrat ili nitrit.

Smrznuta jela obično imaju preko 500 mg natrija, iako smrznuto povrće sadrži 5 mg manje natrija ako ne sadrže nikakav sos.

Soja sos također ima veliku koncentraciju natrija, pa jedna kašika ovog sosa sadrži preko 900 mg ovog minerala.

Da li je nerafinirana morska sol dobra za vas?

Obična kuhinjska sol dolazi iz rudnika soli, prečišćena je i često sadrži jod. Nerafinirana morska sol dolazi iz morske vode i sadrži određenu količinu minerala koji daju okus (a nekada i boju) soli. Neke osobe tvrde da je nerafinirana morska sol dobra za zdravlje i da ne bi trebala biti zapostavljena u ishrani, ali ne postoje naučni dokazi koji ovo potvrđuju. Morsku sol možete koristiti za poboljšanje okusa jelima, ali ne očekujte neke zdravstvene prednosti.

Napomena: komentari na stranicama portala kuhar.ba odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala kuhar.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal kuhar.ba zadržava pravo da obriše bilo koji komentar bez najave objašnjenja.

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

*

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>